miercuri, 6 iulie 2011

Lipsa Repetentilor = ABUZ DE SERVICIU / Reforma Educatiei

Toata lumea discuta de o parte si de alta a baricadei politice si sociale rezultatele dezastroase ale bacalaureatului 2011 dar toata lumea scapa din privire un lucru foarte grav: CUM AU AJUNS ACESTI ELEVI INCOMPETENTI SA DEA BACALAUREATUL? De ce nu au fost lasati repetenti? Este clar ca profesorii din intrega tara permit unor elevi incapabili sa treca clasa fara merit si astfel PROFESORII COMIT ABUZ IN SERVICIU fapt ce trebuie aspru pedepsit prin destituire iar statul trebuie sa actioneze astfel incat sa isi recupereze toate cheltuielele aferente salariului fiecarui profesor ce a abuzat de a sa pozitie. Cum este oare posibil ca 55% din elevi sa nu ia bacul dar sa reuseasca trecerea clasei? Discrepanta este de proportii cataclismice. 10-20% diferenta ar fi explicabila, dar 55%? Niciodata!

Apologetici vor sari in aparare spunand ca subiectele au fost prea grele. Nu este asa, Daca analizezi emanatiile liceelor romanesti maxim si cu indulgenta 25% au cunostintele necesare la un nivel la care te ai astepta o persoana ce a terminat liceul sa le aiba.  

SUBIECTELE NU AU FOST PREA GRELE DAR AU FOST NEPOTRIVITE. Curiculum scolar actual este neadegvat societatii moderne si cu atat mai putin economiei bazate pe libera competitie. Curiculum trebuie astfel gandit incat sa maximalizeze educatia tuturor elevilor si sa ii pregateasca pentru a fi productivi in economia liber competitiva. Sitemul actual este focalizat pe crearea de olimpici cu accentuare pe concepte complet nepractice gen teoria numerelor si critica literara.

Economia libera are nevoie de oameni cu bune notiuni matematice de baza precum ecuatii necomplicate, geometrie de baza, notiuni simple de contabilitate si statistica si nu de fantasmagorii avansate matematice ce nu sunt necesare omului de rand. Pentru cine vrea sa invete asa ceva avem institutii de invatamant superioare in care elevul se poate specializa suplimentar prin studii universitare, masterate si chiar doctorate. La romana avem o situatie asemanatoare, elevii sunt indoctrinati si apoi evaluati pe capacitatea lor de a fi critici literari. Poate doar 0,5% din ei au stofa de asa ceva, in rest, risipa. In loc sa invete cum sa inteleaga un mesaj scris, sa fie capabili sa intocmeasca un sumar, sa transpuna in scris un mesaj, sa compuna un eseu pe subiecte practice ei memoreaza “pederost” zeci de comentarii ca sa treca examenul sau “bacul” dupa caz.

Lasand la o parte faptul ca ori ce copil de mic este invatat ca prin coruptie poate obtine ceva fara efort, note mari in cazul de fata; sistemul educational actual este axat pe selectarea academica a unui elev bun de unul rau pe criteriu bazat aproape exclusiv pe capacitatea de memorare a elevului, obtinuta preponderant prin “tocilareala”. Actualul sistem de selectare academica este gresit; duce la promovoarea unor idivizi incapabil de munca in echipa, de initiativa si antreprenoriat, de creativitate si marginalizeaza prototipul de individ ce a dus la avansul economic aferent economiilor vestice.

Axarea actualului system educational catre performante olimpice este profund daunator economiei in primul rand prin lipsa de atentie acordata elevului mediu/mediocru si in al doilea rad prin faptul ca mai toti olimpici parasesc romania. Investim miliarde in educatie ca sa avem rezultatul cel mai bun donat gratis economiilor vestice? Suntem inconstienti! Eu, tu (cititorule) si altii ca tine platim taxe statului ca statul sa il educe pe copilul vecinului, cu speranta ca aceasta educatie il va face mai productiv si odata ajuns in campul muncii taxele platite de acesta vor fi suficiente pentru a ne asigura pensia. Ce alt rost poate avea ca eu si tu si altii ca tine sa platim scolarizarea copiilor de prin vecini?

Sistemul educational actual trebuie trecut de la unul gratis la unul bazat pe burse rambursabile statului in intregime. Rambursarea trebuie facuta pe un criteriu de puncte in functie de activitatea intreprinsa. Ai facut facultate in domeniul x si nu lucrezi in acel domeniu, atunci trebuie sa rambursezi statului costul studiilor effectuate. Trebuie sa oprim vanatorii de diplome, si sa permitem doar celor dedicati unei anumite meserii sa studieze pe banii statului, elevi ce sunt pasionati de ceea ce isi propun sa faca si ca urmare au sanse mari sa exceleze. Statul nu trebuie sa subventioneze educarea unor elevi in domenii in care acestia nu intentioneaza sa profezeze si care au vanat diplome doar pentru preaslavirea egoului ori indeplinirea unor statusuri sociale.

Cei care parasesc romania si lucreaza in afara tarii, deci nu platesc taxe statului roman, trebuie sa ramburseze in intregime costul (actualizat la inflatie plus dobanda 0.5%) intregii cariere academice de la clasa intai pana la facutate.

6 comentarii:

Anonim spunea...

"Ai facut facultate in domeniul x si nu lucrezi in acel domeniu, atunci trebuie sa rambursezi statului costul studiilor effectuate"

intai sa-mi asigure statul loc de munca in domeniul in care m-am specializat, cu dotariile de rigoare si remunerat corespunzator, dupa aia discutam si despre rambursarea specializarii

Mareean spunea...

De cand trebuie sa iti asigure statul loc de munca in domeniul respectiv?

Iarasi incepem cu atitudinile astea "sa ni se dea"?

Anonim spunea...

@mareean:

de cand imi cere sa-i rambursez costul studiilor :P

da! daca statul ne cere atunci sa ne si dea

Anonim spunea...

Eu nu inteleg de ce imaginati jumatati de masura asa de complicate. Cata armata de functionari ar fi nevoie la stat ca sa urmareasca cine, unde, cat lucreaza, cand pleaca din tara, ce face acolo, cat sta, etc., apoi sa emita decizii de imputare, procese, recursuri, etc.?

Solutiile simple sunt intotdeauna cele mai bune: STOP INVATAMANTULUI GRATUIT. Fiecare isi plateste studiile si problemele de mai sus dispar. Scolile si profesorii se selecteaza singuri, prin libera competitie.

Desigur, cuplat cu renuntarea la impozite pentru invatamant, nu doar invatamant pe bani si aceleasi impozite.

Anonim spunea...

cred ca primul anonim stie ca nu are dreptate, dar a fortat nota tocmai ca autorul sa inteleaga ca nu e normal ca statul sa conditioneze rambursarea banilor de angajarea in domeniu. redus la absurd, statul il plateste pe student sa invete, nu sa se angajeze! ceea ce poate statul, e sa ceara performanta de la studentii pe care ii subventioneaza. si atat. adica iti platesc studiile, dar inveti. dar statul nu isi poate cere banii inapoi daca un absolvent nu lucreaza in domeniu, pt ca piata reala a muncii e extraordinar de imperfecta, imprevizibila, angajarile facandu-se pe criterii subiective chiar (uneori).

i-conomics spunea...

Vedeti articolul urmator legat de invatamant, in el am discutat comentariul primului anonim.

Nu sunt de acord cu eliminarea completa a invatamantului gratuit trebuie totusi sa tinem cont ca bunastarea noastra individuala este strans legata de educatia intregii colectivitati, probabil un sistem hibrid gen burse pentru cine nu are bani ar putea fi implementat, totusi educatia 1-10 ar trebui sa fie total gratuita dar doar pentru cei care sunt platitori de taxe in romania.

De ce sa nu fie normala conditionarea gratuitatii scolarizarii de o activitate intr-o anumita cariera? De ce sa platesc eu sau tu, foarte multi bani ca "x" sa primeasca diplome ce dau bine pe perete dar care ii sunt lui si societatii in general fara folos?